Akik követnek minket Facebookon (is), azok már olvashatták az E3-on készült és a netre felkerült érdekesebb interjúk összefoglalóit. Bár az esemény négy napja alatt millió plusz egy beszélgetés zajlott a The Elder Scrolls Online fejlesztőivel, de ezek túlnyomó részében a riporterek mindig ugyanazokat a „sablon” kérdéseket tették fel. Meg merem kockáztatni, hogy nagy részüknek kb. annyi fogalma volt a TES sorozattal kapcsolatban, hogy valami „sárkányos, kardozós játék”, aztán csókolom. Ez persze nem probléma, hiszen nem lehet minden újságíró tisztában mindennel, de azért… na. Szóval, a The Elder Scrolls sorozat kedvelőinek és a The Elder Scrolls Online-ra váróknak kicsit bántotta a szemét/fülét az a sok bugyuta kérdés, amelyre a válasz egyébként nem csak, hogy elhangzott már korábban, hanem konkrétan ott figyel a hivatalos oldalon a FAQ-ban.

Szerencsére voltak olyan újságírók, akik ismerik annyira a sorozatot, hogy tudjanak érdekeseket kérdezni, halászatról, szakácskodásról, hátasokról, játékos guildekről, PVP-ről, stb. Ezen interjúk összefoglalói következnek most (nem feltétlen időrendben):

 

Először következzen Brian Wheeler, aki mint a PVP-ért felelős főnök mesélt a PVP-ről. A videó előtt annyit még, hogy élmény nézni Briant, ahogy nyilatkozik az ESO-ról, olyan szintű rajongással és kedvvel, amelyet egyszerűen nem lehet megjátszani vagy eljátszani, ezek valódi érzelmek. És ez valahol megnyugtató. Aztán persze majd kiderül, milyen lesz a játék maga.

Amiről szó volt, röviden:

  • Tartalom nagy része már készen van, de azért van még mindig mit pakolni a játékba.
  • Nem azért csúszik át 2014-re a megjelenés, hogy direkt felbosszantson pár embert - hihetetlen, de nem miattatok srácok, ti, ott a hivatalos FB oldal kommentelői között megbújó "fontos" emberek -, se a konzolos verziók miatt. Egyszerűen azért, mert rengeteg javítani és csiszolni való van még, amelyek a béta teszteken jönnek elő. Illetve, ez az a szakasz, ahol igény szerint lehet még picit változtatni egy-egy rendszeren, új skillek, új megoldások, stb.
  • Fontos a fejlesztőknek, hogy a TES történelméhez és hagyományaihoz hű (lore friendly) legyen minden, és mindenki, amivel és akivel találkozunk. Vagyis, ha Cyrodiilban mászkálva egy barlangban találunk goblinokat, akkor egy könyv a környéken biztos magyarázatot ad arra, hogy kerültek azok oda.
  • Se Aréna, se Battleground nem lesz, a PVP csak és kizárólag a három frakció harcáról szól Cyrodiilban.
  • AvAvA rendszer nem csak a harcból áll. Cyrodiil tele lesz a PVP csaták mellett PVE küldetésekkel, amelyeket az Imperial városokban vehetünk fel, erőforrásokkal, nyersanyagokkal, publikus dungeonokkal, stb. Ha, mondjuk reggel 6-kor belépünk - amikor mindenki melóba/suliba megy -, látni fogjuk, hogy a csatamező talán kissé kihaltabb. Az erődöket nem támadja senki, se az erőforrásaikat (farmok, bányák, stb), viszonylagos csend honol a csatamezőn. Ekkor aki pvpzni akar, az elindul vadászni. Mert ha valaki nem pvpzik Cyrodiilban, akkor tuti, hogy pve küldetéseket csinál. Ami felhívás keringőre. Egyedül, reggel 6-kor, védtelenül...
  • Cyrodiil 9 zónából áll, de nincsenek ezek elválasztva (instanceolva), folyamatos az átmenet közöttük, bármikor bárki átmehet a keleti A pontból a nyugati B pontba (ami futva kb. laza másfél óra a korábbi interjúkra alapozva).
  • A térkép mutatni fogja, hogy éppen mi és merre zajlik Cyrodiilban. Az Erődök (19 van belőlük) villognak, ha akció zajlik körülöttük. Ha egy játékos meghal, akkor kis keresztek és egyéb ikonok jelek jelzik ezt. Sok jel = sok a hulla = buli van a környéken („Ma éjjel egy hatalmas buli lesz nálunk, Fergeteges totális ájulás. Itt van a helyed neked is köztünk, Meghívó nem kell, csak hozz… fegyvert” – hogy egy klasszikust idézzek).
  • Kb. 2000 ember csatázik egyszerre, amelyből 200 simán elfér egy képernyőn, akadás nélkül. A cél, a hátralevő időben, hogy ezt a számot feljebb tornázzák mindkét esetben. (a promo videóban kb. 250-en ütötték egymást)

  • Lesz valami féle sorban állós rendszer, de a lényege, hogy aki PVP-zni akar, az fog is - nem kell órákat állnia a sorban, mire "bejut" a saját Hadjáratába (campaign). A Hadjáratok lényeben párhuzamosan futó Cyrodiilok, ahova a játékos feliratkozik/csatlakozik, és ahol teljesíteni kell a pvp rewardokért (rengeteg lesz). Lehetőség van váltani a Hadjáratok között, de ennek ára van, és a rendszer kiszűri a trükközéseket. Számít, hogy ki mikor csatlakozik egy-egy hadjárathoz, milyen állapotban volt akkor, mit tett összességében a sikerért, stb. Nincs olyan, mint más mmo-ban, hogy nyertes Hadjáratba lépünk be a vége előtt 10 perccel, majd visszük/kapjuk mi is a nagy jutalmat .
  • A pvp teljesítményünket többek között Alliance Pontokkal jutalmazza a rendszer, amelyeket beválthatunk páncélra, fegyverre, skillekre, és mindenféle egyéb jóságra.
  • Lesz Leaderboard rendszer. Egyelőre csak karaktereket mutatja (mindenféle faji, osztály, stb szűrő alapján – legjobb Templar, vagy a legjobb Argoniai, stb), de sajnos nincs guildeken magába foglaló toplista. :(
  • A cél, hogy ha valaki megfárad kicsit a pvpben és beleun aznapra az ellenfél mészárlásába, akkor is találjon magának szórakozást Cyrodiilban. Bár, ezek úgyis pvpbe torkolnak legtöbbször, hiszen ha Brumára ráesik az egyik Dark Anchor (amely likvidálását szépen jutalmazzák mostanság Tamrielen), akkor az messziről látszik. És ha látszik, akkor ott bizony mind a három szövetség fel fog bukkanni, de csak egy viheti el a dicsőséget. Nem kő-papír-ollóval lesz eldöntve, az már egyszer biztos. Vagy, ha publikus dungeonba megyünk le valami kincsért, de hirtelen felbukkan a másik két szövetség egy-egy kincskereső csapata, akkor sanszos, hogy ott is elcsattan pár pofon, a jószomszédi viszony fenntartása érdekében.
  • Nem lootolhatjuk a legyilkolt társainkat, nem vehetjük el a cuccait, a pénzét, a lovát, stb.
  • 10-es szinttől lehet menni PVP-zni. Ez az a szint, amelyet elérve már van egy aránylag jónak mondható felszerelésünk, nagyjából már ismerjük a harcot, a mozgást, van némi rutin. Nem akarták, hogy a karakter generálás után azonnal mehessen az ember pofozkodni másokkal - kell némi tapasztalat, némi használható skill/képesség, stb.
  • FP („hagyományos” TES nézet, kézzel, fegyverrel) és TP („nézd a hátam”) nézet közül TP a jobb PVPre, bár amikor az Erőd várfalán áll az ember, és onnan dobálja a jóságot (nyilak, olajok, levesek, bármi ami nincs leszögezve és fáj, ha fejbe dobják vele az embert) a fal tövében hangoskodó ellenfélre, ott az FP nézet jobban érvényesül. Meg viccesebb is.

 

Több ember is kérdezte az elmúlt időszakban, hogy mi a helyzet az íjakkal? Lesz, nem lesz? Célozoni kell vele, vagy hőkövető nyilak lesznek? Ezt a kérdéskört is említi többek között az mmorpg.com szerkesztőjének, William "Bill" Murphynek egy apró, ezúttal írott beszámolója.

Röviden az íjakról, faunáról és a fizetési modellről:

  • Lesznek íjak, végleten lőszerrel. Ami az Bill szerint (és szerintünk is) kár, hiszen egy kis odafigyelés a lőszerre sose ártott meg senkinek a történelemben.
  • Sima klikkre gyorsan de kevesebbet sebezve lövöldözünk, lenyomva tartott klikkel pedig jön a powerattack és a célzott lövés - tisztára mint a Skyrimban.
  • A Bow skillek között találunk majd AoE (all of enemy – mindenkit sebző) és DoT (damage over time – bizonyos ideig sebzi, folyamatosan) jellegű megoldásokat is.
  • Bill megemlíti, hogy a demóban sajnos kevés volt a világban felszedhető növény, virág, gomba meg hasonló, amibe méterenként botlottunk a Skyrimban. A fejlesztők tudnak erről, és pont az ilyen "hibák" korrigálása is az egyik oka annak, hogy csúszik a játék. A véglegesben az ígéretek szerint lesz mit összeszedni bőséggel.
  • Bill fogadni merne, hogy a GW2 féle Buy to play rendszert fogja használni az ESO. Ehhez tegyük hozzá, hogy Brian Wheeler elmondta valamelyik nap egy interjú során, hogy mindenképpen lesz egy egyszeri díj (a játék ára), amelyet ki kell majd csengetni, és amely kb. a mai AAA játékok árának fog megfelelni (és ezzel végleg kukázva lett a f2p, mint lehetőség). Hogy lesz e előfizetés mindemellett, csak tippelni lehet. Az mmorpg.com tippje, hogy nem lesz.

 

És akkor ismét mmorpg.com interjú, ismét William „Bill” Murphy kérdez, de ezúttal az interjúalany Paul Sage vezető fejlesztő:

„Röviden”:

  • Örülnek a stúdiónál, mert a PS4 és az Xbox megjelenéssel több emberhez eljut majd a játék, ami jó (és persze anyagilag sem mellékes)
  • Nem emiatt csúszik a megjelenés. Inkább azért, mert jó lenne a lehető legjobb állapotban kiadni az ESO-t, hogy az elérhető legjobb TES élményt adja vissza. Azzal, hogy ez a csúszás pár embernél kiverte a biztosítékot, nem tudnak mit kezdeni, egyszerűen csak kérik, értsék meg, a cél a játék minőségének biztosítása.
  • Azonos időszakot jelöltek meg a premierre minden platformnál (2014. tavasza), de nem feltétlen fog megjelenni azonos napon. A „majd ha kész lesz” – ahogy szokták mondani a konkurenciánál. Itt is ezt mondják. Más szavakkal, de ezt.
  • Néha van, hogy az ember harcolni akar egy mmoban, néha van, hogy csak küldetéseket csinálni, és néha van, hogy csak a haverokkal akar lógni, csetelni, bohóckodni. Ez utóbbira egy jó megoldás lehet a „halászat” (Fishing).

Akkor jöjjön a horgászat:

  • Különböző csali lesz. Különböző helyeken próbálkozhatunk. Különböző csalikra, különböző helyeken különböző halak harapnak. Különb….na, szóval teccik érteni :)
  • Halakat feldolgozhatjuk, megsüthetjük, megfőzhetjük, főként a Szakács (Provisioneer) szakmával. „Ahány hal, annyi féle” (szorozva tízzel) kaja készíthető, mindegyik más és más „buffot” garantálva a játékosnak.
  • A recepteket nem egy elérhető listából választhatjuk ki, mint pl. a WoW-ban. Itt kísérletezni kell, lásd Skyrim alkímia. Meg kell ismernünk az anyagok alaptulajdonságait, majd hozzáadni extra anyagokat (amiket szintén nem árt, ha ismerjük, mire valók), és megpróbálni megfőzni. Ebből kapunk valamit. Szerencsés esetben, még ehető is lesz. Mondjuk egy heringet ha keverünk egy kis sóval, akkor kapunk sózott heringet. Ha adunk hozzá kis Moon Sugart, akkor kapunk „Sózott Hering Kis Meglepetéssel” nevű „csudajó” dolgot. És így tovább. Minél többet kísérletezünk, annál több receptet tanulhatunk meg. Természetesen, a kaják minősége, erőssége, használhatósága függ a Szakács tudásunktól (skilljeinktől), az alapanyagoktól, azok ismeretétől, stb. Nem biztos, hogy lesz két egyforma sózott halunk.
  • Horgászás nem csak „egy klikk oszt’ jónapot” lesz. Nekünk kell figyelni az úszót és a megfelelő időpontban kikapni a halacskát a vízből. Nem egy agysebészet a horgászat, de azért oda kell majd figyelni.

Mountok:

  • Mindenki vehet hátast. Ez egy alap szintű és alap tudású „paci” lesz. Ezt kell a népnek gondoznia, etetnie. (Ilyenkor mindig eszembe jut a 2 Broke Girls-ben Caroline szerencsétlen lova, Gesztenye, ahogy néz ki a fejéből a három négyzetméternyi hátsókertben, valahol Brooklyn közepén). Több dologgal is etethetjük, almával, dinnyével, hallal (na azzal mégsem), stb.
  • Attól függően, hogy mivel etetjük, úgy fejlődik a lovunk. Bizonyos étrenddel erősebb lesz, és több cuccot vihet helyettünk (hoppá!), vagy esetleg kitartóbb, és sprint közben (mert a lovak is tudnak) lassabban fogy a staminája, ergo tovább bírja, vagy simán csak az alap utazó sebességünk lesz gyorsabb, stb.
  • Ahogy fejlődik a lovunk (mert jól tartjuk őt), az nem csak teljesítményében, de megjelenésében, vizuálisan is látszódik majd.
  • ELNEVEZHETJÜK a pacinkat, és lehet több lovunk is. Az „elnevezés dolog” egyébként végigkíséri a játékot, az általunk készített tárgyaknak is adhatunk egyedi nevet.
  • Sajnos nem lesz lovas harc, arra ott a Skyrim egyelőre.

Ennyit a lovakról. Más.

  • Ismét elmondja Sage, hogy a háttérben egy rendszer gondoskodik arról, hogy az egyes szociális közösségekben, barát listákon, guildekben stb. összetartozó emberek azonos Channelekre kerüljenek. Channelek nem mások, mint az adott zóna virtuális másolatai, amelyek garantálják, hogy ne háromszázezer ember legyen egyszerre az adott zónában, és mégis, háromszázezer ember legyen az adott zónában. Csak épp párhuzamos „síkokban”, ezek a Channelek. A cél, hogy az összetartozó és ismerős emberek egy helyre kerüljenek és találkozhassanak. Persze, tuti lesz olyan is, amikor a rendszer ezt nem tudja megoldani (lásd, egyik haver itt, a másik ott, én meg amott), de ekkor majd odaugrunk manuálisan.
  • Van LFG (looking for group) rendszer, bár ez már alapkövetelmény 2013-ban egy mmoban.
  • Dungeonokat fel kell fedezni azelőtt, hogy LFG-ben el tudnánk érni őket. Sokan fognak morogni miatta, mert újabban már a legtöbb mmo-ban elég egy minimális karakter szintet elérni és megnyílik a lehetőség az adott dungeonra/instancera. DE, talán jogos a döntés, talán nem (részemről igen), de valahol érthető az, hogy megköveteli a játék azt, hogy vegyük a fáradtságot és kalandozva találjuk meg a dungeonokat. Legalább egyszer menjünk el a bejárathoz. (2005. környékén volt annak valami bája, ahogy mondjuk Stormwindből eljutottunk Maraudonba (Desolace), allyként, végigsétálva - mert ló még később jött anno - a fél világot.)
  • Az LFG rendszer mellett lesz Fast Travel is, de mindehhez előbb meg kell találnunk a helyet, magunktól.
  • Játékos Guildek is lesznek, bankkal, belső kereskedési lehetőséggel, stb. Egyelőre azon vannak, hogy a guild-rendszer alapjait megalkossák, aztán minden változhat még annak függvényében, hogy a bétában milyen visszajelzések érkeznek. Képlékeny minden.
  • A hivatalos oldalon (www.elderscrollsonline.com) idővel lehetőség lesz guildeknek weboldalt/aloldalt létrehozni, amely egyúttal a játékban is megjelenik, így a jelentkezések történhetnek weben és játékban egyaránt.
  • Keresik a lehetőséget (és tuti, hogy már dolgoznak rajta), hogy olyan mobil applikációkat vagy egyéb megoldásokat találjanak ki, amellyel a játékosok a munkában/iskolában ülve is követhetik a guildben folyó dolgokat, és akár részt vegyenek a dolgokban (még ha játszani nem is tudnak majd, de guild chatet, eredményeket, pvp toplistákat, stb. lehessen majd követni).
  • Zajlik a béta, és nagyon jók a visszajelzések. Figyelik, hogy mi nehéz, mi könnyű, egyáltalán ki merre mit csinál és ennek megfelelően változtatnak, ha szükséges. Az a cél, hogy ne csak a fejlesztők mondják el „ez egy igazi TES játék”, hanem a játékosok is ezt érezzék.
  • A bétában hamarosan érkezik majd a PVP teszt, ahol szükség lesz emberekre, vagyis még nem késő feliratkozni, pvp beállítottságú embereknek főleg.

Azt tartsa mindenki észben, hogy van még háromnegyed év (minimum) a 2014. tavaszi megjelenésig, ami rengeteg idő. Nagyon sok minden változhat addig, ezért a fenti dolgok az Elder Scrolls Online jelenlegi állapotát tükrözik.

Megosztás

Tales of Tribute
ÚTMUTATÓ (ÚJ)
(készítette @Mahhdy)


Tales of Tribute
LEÍRÁS (ÚJ)
(készítette @drobova)

 

 


(magyar nyelvű The Elder Scrolls Online
leírások, ismertetők)

Cikkek archívum

Powered by mod LCA

Hírek és aktualitások a Facebookon

 

 

 

 


Az oldalon található cikkek, ismertetők © The Elder Scrolls HQ | www.elderscrolls.hu © gumininja HQ 2003 - 2022.
The Elder Scrolls Online © 2013 ZeniMax Media Inc | The Elder Scrolls(TM) © Bethesda Softworks LLC, a ZeniMax Media company.