oldal: 3 / 7

Blacksmithing

A kovácsolás alapjai

írta: Zeg gra-Dush

 

Tudod, az Ork kovács-feleségek úgy tartják, hogy ők az egyetlenek, akik igazán értenek a kovácsmesterséghez. Hah! Fogjanak egy iszaprákot és dug… szóval tehetnek egy szívességet vele! Majd én elmagyarázom neked ne félj, hogyan kell ércet bányászni (ore) és hogyan készíthetsz belőle fém tömböket (ingots). El fogom neked magyarázni a stílusok jelentőségét (racial styles - racial motifs) is, és a legvégén meg foglak tanítani arra, hogyan kell fegyvert készíteni. Észre sem veszed, és pikk-pakk kovácsmestert faragok belőled! Még hogy csak a kovács-feleségek értenek ehhez, na persze…

 

Első lépés - Szerezz ércet!

 

A vas érc (iron ore) a legegyszerűbben beszerezhető, legkönnyebben megmunkálható alapanyag, amelyet könnyű pótolni is, ha kezdetben esetleg valamit elrontasz majd. Hegyek lábánál, nagyobb sziklák tövében találhatóak rendszerint, ilyen barnás/rozsdaszínű formációkat keress! Ha megvan, akkor bányászd ki, mert magától az nem kerül bele a hátizsákba! Persze ha van elég pénzed, akkor akár a bányászoktól is beszerezheted ezeket. Vagy, kérj meg egy barátot, hogy az szerezzen neked! Vagy kérj kölcsön valakitől! Teljesen mindegy, a lényeg, hogy legyen nálad legalább 10 egységnyi érc, mielőtt a következő lépéshez érnénk!

 

Második lépés - olvasszuk be az ércet tömbökbe!

 

Keress egy Kovácsműhelyt! Kapd elő a 10 darab vas ércet a zsákodból, és olvaszd be őket vas tömbökké. A kovács-feleségek ezt „finomításnak” (refinement) hívják, a jó ég tudja miért. Ha érdekel, kérdezd meg őket erről, én speciel lesza… szóval, nem érdekel miért!

 

Harmadik lépés - válassz stílust!

 

Biztos tudod, hogy Tamrielen minden fajnak megvan a saját stílusa. Ez nem csak a művészetben vagy az építészetben jelentkezik, hanem a fegyverek és páncélok stílusában is. Leginkább csak a kinézetről van szó, illetve arról, hogy a különböző stílusokhoz más és más anyagot kell használni az ércek mellett. Ahány faj, annyi stílus, és annyi speciális adalékanyag.

 

Hogy könnyebben megjegyezd, én ezt egyszerűen csak stílus-alapanyagnak (Style material) fogom nevezni. Én Ork vagyok, ezért számomra a legkedvesebb az Ork stílus, ezért a vashoz mangánt (Manganese) használok. Ha te Breton vagy, akkor neked Molibdénre (Molybdenum) lesz szükséged. Ha redguard, akkor pedig csillagfémre (Starmetal). Ne aggódj, a kovácsoknál mindig találsz ilyen anyagokat, ha esetleg nem lenne kéznél!

 

Negyedik lépés - gyártsunk egy vas tőrt!

 

Kezdjük a legkönnyebbel, a vas tőrrel! Ezt aránylag könnyű és egyszerű legyártani. Kell két vas tömb, egy stílus-alapanyag, egy kohó és egy erős kéz, amely fogja a kalapácsot. Ha jobb minőségű tőrt szeretnél gyártani, akkor használhatsz több vas tömböt is, de amondó vagyok, kezdetben elég lesz gyakorolni kettesével, ne pocsékoljunk!

 

Ötödik lépés - Légy büszke a tőrödre!

 

Sose sajnáld az időt arra, hogy megcsodáld a művet! Ne feledd, ez nem csak egy tőr! Ez, amit a kezedben tartasz, ez több annál. A földből bányászott érceket munkáltad meg, és alakítottad át egy olyan eszközzé, amellyel emberek életét olthatod majd ki. És ezt tisztelni kell! Meg kell becsülni! Persze, a kovács-feleségek nem lesznek elragadtatva a tőrödtől, le fogják szólni, de ne foglalkozz vele, mit értenek ezek hozzá! Te attól leszel híres kovács, mert ilyen tárgyakat készítesz, és nem attól, mert feleségül mentél egy törzsfőnökhöz! Egy percig se aggódj: ma még csak egy vas tőrt készítettél, de maholnap már egy pallos következik, ébenből.

 

 

Kiegészítés: Kovácsmesterség felsőfokon

 

Ha később le akarod nyűgözni a kovács-feleségeket, akkor ahhoz többre lesz szükséged, mint egy vas tőr.

 


Függelék I. - Fegyverek és páncélok fejlesztése

 

Hőkezeléssel (Temper) tudod majd a páncéljaidat és fegyvereidet feljavítani jobb minőségűre. Ehhez különféle segédanyagokra lesz szükséged, amelyekből sosem lesz elég mennyiségű nálad, hidd el, tapasztalatból beszélek! Egy-egy kezelés sikeressége attól függ, hogy mennyi segédanyagot szánsz rá. Vigyázz, mert ha kevés anyaggal próbálkozol, akkor meg van az esély rá, hogy nem sikerül a folyamat. Na ilyenkor bukod a tárgyat és az hőkezeléshez használt anyagot is, egy szóval buksz mindent!

 

Függelék II. - Tárgyak lebontása

 

Sose pocsékolj! Minden elsőre hasznavehetetlen limlomnak is lehet jelentősége a Kovácsolás során. Ha más nem, akkor a feleslegessé vált, vagy sosem használt fém fegyvereket és páncélzatokat szét tudod szedni, és bizonyos részeit újrahasznosíthatod. Jól tud ez jönni, ha fogytán a nyersanyag és sürgősen szükség van az utánpótlásra!

 

Függelék III. - Erősségek kutatása

 

A legjobb módja annak, hogy felbosszantsd a kovács-feleségeket, hogy megveszed tőlük a legjobb tárgyaikat, majd darabokra szeded azokat, és megnézed (Research), mitől olyan speciálisak, mitől olyan egyediek (Traits). Onnantól kezdve már csak idő kérdése, hogy megtanuld a technikát, és a következő hasonló fegyvert vagy páncélt már ezzel az új specialitással készítheted. Ha tényleg fel akarod őket húzni, akkor tanuld meg az összes spéci képességüket, majd add olcsóbban az így készített másolatokat, mint ők. Garantált a balhé!

 

 

A BLACKSMITHING SKILL FA

  • [Passive] Metalworking (1/2/3/4/5/6/7/8/9)
    A képesség szintjének függvényében tudjuk majd feldolgozni az érceket. 1-es szinten csak Iron, utána 2-es szinten már Steel, és így tovább. Az ércek, amelyeket elérhetünk a 9 szint alatt:  Iron, Steel, Orichalc, Dwarven, Ebony, Calcinium, Galatite, Moonstone, Voidstone.
  • [Passive] Keen Eye: Ore (1/2/3)
    Skill ponttól függően 20-30-40 méterről is kiszúrhatjuk a világban található érceket, mert világítanak, ragyognak, épp csak nem ugrál egy neon felirat felettük :).
  • [Passive] Miner Hireling (1/2/3)
    Felfogadhatunk egy segédet, aki naponta küld nekünk saját maga által begyűjtött érceket és egyéb értékes tárgyakat. Második szinten jobb minőségű érceket és tárgyakat fog küldözgetni. Harmadik szinten már naponta akár kétszer is csenget a postás a küldeményével.
  • [Passive] Metal Extraction (1/2/3)
    Minél több pontot rakunk erre, annál több anyagot tudunk kinyerni/visszakapni a nem használt tárgyak lebontásával.
  • [Passive] Metallurgy (1/2/3)
    Csökken a kutatási (Research) idő 5%-kal, és lehetőség lesz egyszerre két Trait-et is kikutatni. Második szinten 10%-kal csökken az idő. Harmadik szinten már 20%-kal gyorsabb a tanulás és egyszerre akár három Trait-et is kutathatunk.
  • [Passive] Temper Expertise (1/2/3)
    A tárgyak fejlesztése során (Temper) nő az esély arra, hogy kevesebb segédanyaggal is sikert érjünk el. Minél több pontot használunk erre a képességre, annál jobbak lesznek az esélyeink.

 

SZETT TÁRGYAK (SET ITEMS)

A fegyver vagy páncél szettek olyan kollekciók, amelyek részeiből egyszerre hordva X darabot extra képességet/tulajdonságot/hatást kapunk. A legtöbb szett három vagy öt darabos, vagyis csak akkor kapjuk meg az általa biztosított extrákat, ha mind a három, vagy mind az öt darabját hordjuk.

Mivel a karakterünk által egy időben hordott felszereléseinek száma véges, ezért vagy egy darab öt részes szettet, vagy két darab három részes szettet viselhetünk. Utóbbi esetben figyelni kell arra is, hogy ezek a felszerelések ne üssék egymást, vagyis ne gyártsunk két vállast, mert értelemszerűen nem viselhetjük azokat egyszerre.

19 darab gyártható(!) szett van a játékban (ezen felül van sok "csak található" szett is). Ezeket nem a városokban lehet legyártani a kovács műhelyeknél, mint a hagyományos tárgyakat, hanem olyan speciális műhelyekben, amelyek a világban elszórva - néha eldugva - találhatóak. Minden frakcióban megvan a 19 darab műhely, nincs csak egy frakcióban elérhető kizárólagosság.

A szett tárgyak készítésének egyik feltétele, hogy a karakter ismerjen X számú Trait-et, amelyet a Kutatás (Research) során tanult meg korábban. Ez a szám 2 és 8 között bármennyi lehet. Típusonként! Vagyis, ha egy három részes szettet akarunk, akkor a három felszerelésnél/fegyvernél - amelyet gyártani akarunk -, rendelkeznünk kell X darab Trait-tel, amely feltételezi, hogy elég sok időt fogunk ELŐBB tanulással tölteni, és majd csak UTÁNA tudunk szetteket gyártani.

A szett tárgyak hordásához viszont nincs szükség Trait-ek ismeretére, vagyis, ha van mestermeber ismerősünk vagy összeköttetésünk, akkor érdemes felkeresni olyan szakikat, akik rendelkeznek már a megfelelő tudással, és bizniszelni velük.

A szett tárgyak ugyanúgy viselkednek egyéb eljárások során, mint a sima hétköznapi tárgyak. Vagyis fejleszthetőek, enchantolhatóak, stb.

 

TIPPEK, TRÜKKÖK, ÉRDEKESSÉGEK

  • Kovács-feleségek: A hagyományok szerint az ork gyerekek már nagyon fiatalon megtanulják szüleiktől (rendszerint az anyjuktól) a kovácsmesterség alapjait. Nem véletlen, hogy az anyjuktól! Az orkoknál csak egy törzsi vezetőnek vagy törzsfőnöknek lehet felesége, mert úgy vannak vele, hogy csak a legerősebb, legbátrabb, leg…leg… ork „szaporítsa” a törzset. (ez alól kivétel az Orsinium, ott bárki megnősülhet már, bár feleséget továbbra is a férfi választ, és nem fordítva) Emiatt a kizárólagosság miatt a törzsi vezetőnek akár több felesége is lehet. Az orkok nem a szépség vagy háziasság alapján választanak feleséget, hanem az erő, kitartás és szakmai tudás alapján. Ezt tükrözi a feleségeik elnevezése is. Általában a második feleségnek olyan asszonyt választanak, aki kiválóan ért a kovácsmesterséghez, és így ő megkapja a „kovács-feleség” titulust. (Ezen kívül vannak még vadász-feleségek, gyógyító-feleségek, stb.) Ezek a feleségek onnantól kezdve gyereket nevelnek és/vagy a kovácsmesterséget gyakorolják, mind magasabb és magasabb szintre fejlesztve ezáltal a tudásukat. (Mindeközben a többi nő és férfi rendszerint harcol valahol, és meghal előbb vagy utóbb). Emiatt az a helyzet, hogy a kovács-feleségek a legjobb kovácsok az orkoknál, nekik van idejük és lehetőségük kitanulni a szakma minden fortélyát, és emiatt az ő kezeik közül kerülnek ki a legjobb, az igazán finoman és mesterien megmunkált fegyverek és páncélok.
  • Jelenleg 8-8 darab páncél és fegyver Trait kutatható ki.
  • A tárgyak fejlesztésének „szintjei” és színei:
    - Normal (fehér)
    - Fine (zöld)
    - Superior (kék)
    - Epic (lila)
    - Legendary (narancs).
  • „Narancs”, vagyis Legendary tárgyak nem esnek sem raidben, sem dungeonban, sehol. CSAK és kizárólag mesteremberek képesek ilyen tárgyat készíteni, epic „lila” tárgyakat feljavítva!
  • Csak gyártással és tárgyak lebontásával lehet növelni a Blacksmithing szintjét, a finomítás (ore beolvasztása ingotba) nem ad XP-t (inspiration-t). Tárgyak lebontásánál érdemes azt észben tartani, hogy a saját magunk által gyártott cuccok bontása sokkal kevesebb XP-t ad, mint a mások által gyártott vagy talált tárgyak lebontása. Ha van ismerősünk, aki szintén kovács, akkor lehet, hogy érdemes bizniszelni vele, és amit mi gyártunk, azt ő bontja majd le, amit ő gyárt, azt meg mi. A gyorsabb fejlődés érdekében...
  • Csak 10-es csomagokban lehet beolvasztani érceket.
  • Az első Trait kikutatása 6 óráig tart. A második már 12 óra. Harmadik 24 óra. És így tovább, egészen a nyolcadik Traitig, amely már 32 nap :)
  • Minden egyes fegyver és páncél típushoz külön ki kell kutatni a Traiteket. Vagyis, egy tőrhöz (dagger) kikutatott Trait nem használható egy kétkezes kardnál (Great Sword), ahogy egy sisak (Head) megtanult tulajdonsága sem használható egy mellvért (Chest) esetében. Még akkor sem, ha ugyanazt az extrát biztosítják mindkét esetben, külön-külön kell megtanulni őket.
  • Egy-egy fegyvertípus vagy páncél darab összes Traitjének kikutatása nagyjából 64 napig tart. Ezt szorozzuk be az összes fegyvertípussal és páncél darabbal, ha valaki mindent meg akarna tanulni.
  • Az előző számokat a Blacksmithing skill fa Metallurgy nevű passzívjával csökkenthetjük.
  • Ha olyan tárgyat fejlesztünk, amelyen van Trait is, akkor nem csak a sebzés/védelmi értéke nő, hanem a Trait hatása is. Például egy fehér (normal) minőségű kardon a TRANING Trait (22%-kal több xpt kap az adott fegyver skill), a finomítás után már 24%-os lesz.
  • A világban megtalálható ércek függnek a zóna szintjétől is. Az első zónában (lvl1-17) csak Iron ore-t fogunk találni. A következő zónába eljutva (17-25) már High iron-t is, amelyből a Steel ingot önthető. És így tovább. Az egyetlen zóna, ahol bármi és bárhol megtalálható, az Cyrodiil, az ESO PVP zónája.

 

 

ÖSSZEFOGLALÓ TÁBLÁZAT

(készítette Beldor, forrás: ESO Crafting Quick Reference Guides @reddit)

a tippek és trükkök folyamatosan frissítve

 



Megosztás

 

 

 

 


Az oldalon található cikkek, ismertetők © The Elder Scrolls HQ | www.elderscrolls.hu © gumininja HQ 2005 - 2015.
The Elder Scrolls Online © 2013 ZeniMax Media Inc | The Elder Scrolls(TM) © Bethesda Softworks LLC, a ZeniMax Media company.