A tegnapi "kérdezz-felelek" következő részében a combat systemről kaptunk némi felvilágosítást. Először is a soft lock targeting rendszerrel kapcsolatban: mindenek előtt a célpontnak előttünk kell lennie. Ellentétben az eddigi The Elder Scrolls sorozat játékaival, az ESO-ba bekerült egy lehetőség, a "soft lock targeting", amellyel ki tudunk választani egy-egy célpontot. A támadásaink ezentúl csak erre az egy célpontra koncentrálnak (amíg nem váltunk másra), illetve – szintén a TES játékoktól eltérően -, ha valaki a játékos és a célpont közé áll, a harmadik fél nem akadályozza meg a támadást. Lásd pl a Skyrim esetében Lydiát, aki egy nagyobb csata esetében több pofont kapott tőlünk, mint az ellenfeleinktől, csak azért, mert folyamatosan beleállt a pofonokba. Attól, hogy az ESO-ban targetelünk valakit, még nem biztos, hogy el is találjuk, hiszen a célpont akár kivédheti az vagy akár el is elugorhat a támadásunk elől, stb. Bizonyos támadásaink az ellenfél egyes speciális "állapotában" jobban hatnak/erősebbek. Pl:. sikeres interrupt után fokozott sebezhetőség lesz az ellenfélnél, amelyet kihasználva nagyobb sebzést okozhatunk. Nem lesz egyelőre olyan speciális támadás, amelyet nem tudnánk ezen „speciális” állapotok teljesülése nélkül is használni. Bár lesz rá lehetőség, hogy valaki dedikált healer vagy tank legyen, és ennek megfelelően fejlessze a karakterét (csak olyan skilleket, statokat és cuccokat használva), de a játék nem követeli ezt meg. Bármilyen felállású csapat képes lesz dungeonokban és raidekben érvényesülni olyan karakterekkel, amilyennel épp játszunk. Természetesen "nem árt" majd azért csapatonként egy-egy tank és healer szerepet betöltő játékos, de ebben az esetben bármilyen class bármilyen builddel rendelkezve meg tudja ezt oldani csupán az erre a szerepre alkalmas fegyverek és spellek használatával. Anélkül, hogy kényszerből felrúgnánk/újraosztanánk az addig használt és megszeretett buildünket. Lvl 10 után mindenki mehet pvpzni Cyrodiilba, a rendszer automatikusan felskálázza majd 50-re. Ezt eddig is tudtuk. Viszont most nyert megerősítést az, hogy a PVP során teljesített feladatokért ugyanúgy kapunk xpt, és ugyanúgy szinteket léphetünk. Így aztán lehet, hogy lvl10-ként megyünk csatába délután, de este már lvl14-es ként térünk vissza a frakciónk területére kvesztelgetni csak azért, mert a gyilkoláson kívül egyéb feladatokat is elvégeztünk, sikerrel. Ez főként azoknak lehet jó hír, akik nem szeretnek PVE környezetben szintezgetni, hiszen lényegében csak a 10-es szintet kell elérniük „fogcsikorgatva”, és onnantól konstans fejlődhetnek PVP-vel is, kihagyva a teljes PVE tartalmat. Arról már volt szó korábban, hogy a GW2-ben látottakhoz hasonlóan (bár a WoW is kezdi ezt a rendszert átültetni a pandákkal), mindenki kap XP-t, aki akár csak egyet is beleütött egy mobba. Nincs "10 percig vártam a respawnra, erre lenyúlta előlem valaki a küldetésem végét jelentő banditát, és várhatok újra 10 percig" mérgelődés. Loot is hasonlóan egyedileg lesz kiosztva, mindenki megkapja a magáét. nem kell sem a ninja looterektől félni, sem a D2-ben látott Villám"pickit"kezű porszívóktól... Healerek raidben és partykban vagy "terület alapú" (X sugarú körben) vagy "cone" (X fokos szögben a healer előtt) jellegű spelleket fognak használni, ahelyett, hogy vadul targetelnének party vagy raid társakat, és azokat egyesével próbálnák életben tartani. Ezért aztán aki AoE healt preferálja, az optimális esetben a raid közepén szpemeli majd (amíg futja a magickából) a gyógyító varázslatokat. A cone jellegű spelleket használó healer pedig a party vagy raid mögött áll, és helyezkedik úgy, hogy a társaik belekerüljenek a gyógyítás hatósugarába/szögébe. Armorok közül a Light Armorok elsődlegesen a varázslatokra, magicka regenerálásra, és hasonló caster dolgokra adnak majd bónuszt. A Medium Armor esetében ez inkább a staminához kötödő dolgok vagy a dodge, sneak, stb tolvaj dolgok. Heavy Armorok inkább a kapott gyógyításokat vagy egyéb életben tartó hatásokat erősíti a komolyn védelem mellett. Természetesen ezeken kívül minden páncél kaphat mágikus tulajdonságokat, amikkel kombinálva a páncélok alap képességeit megtalálhatjuk a számunkra legjobb megoldást. Dodge az nem egy skill, ability vagy spell az actionbaron, hanem mindenkinek saját kezűleg kell ezt a WASD irányító gombokkal aktiválnia (kétszer jobbra/A gomb – jobbra ugrás, stb, kétszer előre/W gomb – előre gurulás, stb). Lesznek passzív abilityk, amelyek ezt hatékonyabbá tehetik, de minden esetben a játékos időzítésén és ügyességén múlik, hogy jó időben ugrott e félre valami elől. A PVP-vel kapcsolatban két dolog lesz fontos. Először is, hogy milyen abilityk és spellek lesznek elérhetőek számodra, és ezek közül miket raksz ki az actionbarra. Továbbá milyen ételt/italt/kaját rendelsz hozzá a „gyógyító slothoz” (lásd korábbi cikkek az actionbar helyet illetően), hogy osztottad el a stamina/health/magicka között a pontjaidat, milyen páncélt és fegyvert használsz és hogy milyen skillekre tettél pontot. Ezek után jön maga a PVP csata, ahol újabb szempontok is képbe kerülnek. Megfelelő időben használod e a spelljeidet, hogy azok célt is érjenek és ne csak a magickádat koptassák? Sikerül e elugranod vagy blokkolnod az ellenfeled támadása elől/támadását? Össze tudod e hangolni a spelljeitek használatát a társaiddal, hogy ne menjen kárba egy-egy varázslat használata, vagy esetleg a kettő együtt effektív legyen, esetleg erősítsék egymást? Fedezék mellett harcolsz e, hogy gond esetén időt tudj nyerni azzal, hogy mögé szaladsz? Ha a harc megköveteli, tudsz e a megfelelő időben másik fegyverre váltani, pl healer botokról közelharci késekre, stb.? És még sok egyébtől is függ csata kimenetele, a karakter buildjétől kezdve a taktikai döntéseken át, a megfelelő megvalósításig bezárólag, amelyek miatt akár egy kis létszámú de kellően koordinált csapat is meg tud állítani egy egész nagy létszámú de vezető nélkül hömpölygő sereget. Íjászattal kapcsolatban kiderült, hogy – amellett, hogy itt is a célpontra kell tartanunk – különbség lesz a kitartott támadás és a sima támadás között, vagyis ha sokáig feszítjük az újat nyomva tartott bal – támadás - gombbal , akkor ritkábban de erősebbet sebzünk majd. Ahogy nő az adott fegyverre pakolt skillek száma, úgy válnak elérhetővé a fegyverhez köthető speciális képességek. Például, egy Restoration Staffot fogva a kezünkben, magas skill esetében elérhetővé válik a „Grand healing” ability. De ha gyorsan váltunk egy kétkezes kardra, akkor ez az előbbi képesség már nem lesz használható. Lesznek olyan class specifikus spellek, amelyeket az adott fegyvertől függetlenül is használhatunk. Vagyis egy Templarral kezdhetjük a csatát egy Restoration Staffal és a kapcsolódó healer abilitykkel, de gyorsan válthatunk a másodlagos fegyverre, egy kétkezes kardra, de így a korábbi gyógyító képességek helyett megjelenő támadó képességekkel már inkább oszthatjuk a pofonokat az ellenfeleknek Amíg ismét nincs szükség a gyógyító szerepkörünkre, mert akkor újra előkapjuk a botot…
Emellett pár napja már elindult a The Elder Scrolls HQ Facebook oldala, amolyan kísérleti jelleggel - vagyis bocs, ha bénázunk eleinte, bele kell tanulni :) Próbáljuk az összes ESO vagy Skyrimmel kapcsolatos kisebb hírt összevadászgatni és megosztogatni ott, olyanokat is, amelyek iide a weboldalra nem feltétlen kerülnek fel azonnal hírként. Illetve az oldal változásait is ott követheti mindenki figyelemmel (cikkek, végigjátszások frissítései, stb). És természetesen továbbra is szívesen fogadunk minden cikket, hírt vagy egyéb érdekesnek gondolt írást, ismertetőt, linket, egyszóval bármilyen segítséget a The Elder Scrolls játékokkal kapcsolatban, amelyről úgy érzitek, hogy helye lenne az oldalon. A következő napokban, hetekben próbáljuk utolérni magunkat az ESO-nal kapcsolatos cikkek (sztori, szövetségek, stb) tekintetében, addig is kis türelmet kérünk. |
Hamarosan érkezik a következő frissítés a The Elder Scrolls V.: Skyrimhoz. Az 1.9-es patchben a szokásos és elmaradhatatlan bugok gyomlálása mellett bevezetésre kerül egy új nehézségi fokozat, a "Legendás", illetve egy ehhez kapcsolódó új fogalom, a "legendás skillek" fogalma. (Már csak egy Barney Stinson NPC hiányzik easter eggként...) Minden skillünket, amely eléri a 100-as értéket, Legendássá tehetjük. Ekkor a skill visszaesik 15-ös "kezdeti" értékre, majd elvileg nullázódik az összes kapcsolódó Perk is - és kezdhetjük előlről, esetleg más felfogásban. Nevezhetjük ezt akár perkek újraosztásának is (retalentnek, ha úgy jobban tetszik), csak egy kis csavart adva a technológiának, hiszen, ha elrontunk valamit és változtatni akarunk, akkor bizony ahhoz előbb mesterré kell válnunk, és majd csak utána tudjuk variálni a perkjeink elosztását. Érdekes, mindenesetre. Aki szeretné, az steamen már tesztelheti a béta verziót. (és ha írna erről az új legendás rendszer gyakorlati használatáról pár szór nekünk, azt nagyon megköszönnénk!) Persze, a játékosok maximum 81-es jelenlegi szintje így lényegében kukázva lett, a legendás skillekkel végtelen szintig fejleszthetjük a karaktereket. update: (2013.03.06) Genndy volt olyan kedves, letesztelte a dolgot és egyben megerősítette a korábban leírtakat. Vagyis, 100-as skilleket legendássá téve az adott skillünk visszaugrik 15-ös szintre, az adott skillnél elköltött Perk pontok resetelődnek, de visszakapjuk őket szabad, újra elosztható pontként. Ekkor, vagy áttesszük őket más skill perkjeire, vagy újra feltornázzuk a megfelelő szintre az előbb nullázott skillt, csak ezúttal más perkeket választunk menet közben. A visszakapott perk pontokat egyből újraosztani az előbb nullázott skillnél nem tudjuk, hiszen a 15-ös értékről újra fel kell tornázni 20-30-60-80-stb egyes perkekhez szükséges szintre.
Skyrim patch 1.9 NEW FEATURES
No kérem, lassan beindul a gépezet a The Elder Scrolls Online háza táján is. "Milliók" regeltek már a béta tesztre (jó, ha millióan nem is, de jó pár tízezren tuti), majd rá pár hétre ugyanezen "milliók" kérdezték meg a létező összes helyen (napi 1-2 levél hozzánk is befutott), hogy mikor indul már a béta. Ma jött a hír a hivatalos oldalra, hogy március vége felé érkeznek az első meghívók a tesztelésre jelentkezett userek postafiókjaiba. Lássunk pár fontosabb infót az egészről, hogy is fog ez zajlani: Először is, még nem késő regelni a http://signup.elderscrollsonline.com/ címen. Az ilyenkor szokásos módon, az első tesztelők a közeli munkatársak, ismerősök, családtagok. Ők már pár napja tesztelgetik a játék jelenlegi állapotát, ismerkednek a világgal, irányítással, stb. A PUBLIKUS, a weboldalon jelentkezett emberekből álló tesztelők első csoportját először március végén fogják behívni. Érdemes hó vége felé csekkolni a regisztráció során megadott email címet. Ahogy korábban már volt szó róla, a béta tesztelése irányított lesz, vagyis a meghívott emberek a játék csak egy bizonyos részét tudják majd elérni, egy bizonyos ideig. Például, március 30-án szombaton elképzelhető, hogy csak déli 11-től délután 3-ig lehet belépni a TES Onlineba, és négy órán keresztól csak a karaktergenerálást lehet próbálgatni, a kasztokat, fajokat párosítgatni, vagy a karakter jellemvonásait, kinézetét variálni. Másnap csak az első zóna első 3-4 küldetése lesz célpontban, és ott keresni esetleges hibákat, vagy tenni javaslatokat. És így tovább. A béta teszt legtöbbször hétvégéken fog zajlani, eleinte ritkábban, majd a megjelenés közeledtével sűrűbben lesz elérhető a játék. Első körben, márciusban és áprilisban csak kevés jelentkező fog bekerülni, de emiatt ne aggódjon senki sem, ahogy közeledik a premier, annál többen kapnak lehetőséget majd a tesztelésre. A teszterek személye változhat minden eseményen, függően attól, hogy az adott teszt napon mit akarnak kipróbálni a fejlesztők. Lehet, hogy a szombati PVP tesztre mások tudnak majd belépni, mint a vasárnapi crafting tesztre. Ezért is kellett megadni, hogy kinek mi az érdeklődési köre. De lesz olyan, amikor régi, gyengébb konfiggal rendelkező játékosokkal tesztelik a rendszert, míg másnap jönnek a csúcskategóriás PC-vel rendelkezők. Akit egyszer meghívtak tehát egy eseményre, az nem biztos, hogy a jövő hetiben is részt vehet. Aki bekerül, az céllal kerül be, ezért kérnek ők is, és mi is mindenkit, hogy vegye komolyan a feladatot, és a szórakozás mellett jelezze a bugokat, hibákat, válaszolja meg a fejlesztők kérdéseit, tegyen konstruktív javaslatokat, hiszen csak így lehet a játékot olyanná formálni a premierre, amilyenre szeretnénk. A kliens nagyjából 20 gb, ezt azonnal töltheti mindenki, aki bekerül a bétába. És a szokásos figyelmeztetés a végére: ilyenkor milliószám fog kapni mindenki hamis, mindenféle trükkös emailt, miszerint "bekerülték a bétába, kattints ide" és társait. Nagyon figyelmesen nézze meg mindenki a leveleit, a rejtett linkeket, és mindenképpen nézze meg a hivatalos oldalt, hogy elkezdődött e már a meghívók kiküldése. És ha egy mód van rá, ne használjon senki sem a regisztráció során olyan emailt, amelyet más MMO-kban is használ. Régi adósságnak sikerült eleget tenni, amikor most hétvégén visszakerült az oldalra a Morrowind főküldetésének, illetve kiegészítőinek (Tribunal és Bloodmoon) közel 10 évvel ezelőtt készült végigjátszása, Zoenn, Zöld Ász, Ark, Novak és jómagam tollából. Régi TES játékosoknak ismerős lehet a cikkek minden sora, hiszen anno nagyon sok embernek segítettek eligazodni a játékban. Hiába no, Morrowindben kalandozva leírások nélkül csak akkor volt sikeres az ember, ha vakszerencsének köszönhetően véletlenül belebotlott az adott személybe, vagy tárgyba, legyen az egy kripta, amibe lezuhantunk valahol Ashlandi semmi közepén, vagy a mai napig a kérdések toplistáját vezető dwemer puzzle box esett a fejünkre és csinált egy púpot, amely púpnak ember nem örült még annyira... Külön köszönet Zozo0122-nek, amiért a anno lementette a cikkeket, és abból most tudtam pótolni a hiányzó részeket, és így már mind a három küldetés sorozat teljes egészében újra elérhető. Nem állunk meg, folyamatosan kerülnek majd fel a további leírások is, amelyek korábban már elérhetőek voltak, de pár éve elszálltak az oldallal együtt, és az újrakezdéskor nem sikerült pótolni... De, hogy újdonságokról is legyen szó, Apokalypsys nem sajnálta az időt és fáradtságot, és rendbe rakta a Skyrim cikkei közül a fontosabb céhekre és szervezetekre vonatkozó írásokat, amelyekre - legyünk őszinték, ég is pofánk miatta - nagyon ráfért már egy ráncfelvarrás. Ezer köszönet érte. Hetente nagyon sok kérdés érkezik emailben, miszerint, hogy áll a TES Online bétája. Még nem indult el a béta, ennyi, többet erről nem lehet mondani. Ahogy kiküldi a Zenimax Online az első meghívókat, higgye el mindenki, a csapból is az fog folyni, nálunk is, fészbúkon, twitteren, gamer portálokon, sőt, lehet még a nem gamer portálokon is... Egy szóval, még nem indult el a béta, és türelem. Legalábbis hivatalosan nem. PS3 tulajdonosok örömmel olvashatták, hogy hosszú huzavona után sikerült megoldani azt a technikai gondot, ami megakadályozta az eddigi DLC-k publikálását, így a napokban ők is végre beszerezhették/tik az összes eddigi extra tartalmat, illetve végre frissíthetik a játékot 1.8-ra. (ideje volt már, respekt a ps3 tulajdonosok türelmének) Az első hetekben, ellensúlyozandó a hónapos késéseket, a DLC-ket fél áron szerezhetik be a PS3 tulajok. És a legvégére egy kötelező olvasmány! GypsFulvus2 és Jorus összeállított egy olyan hiánypótló The Elder Scrolls történelmi áttekintést, amelynek elolvasását minden TES játékos számára kötelezővé kellene tenni. Egyszerűen fantasztikus, amilyen részletesen, a játékok/könyvek/weboldalak/stb-ből összeszedve megalkották a The Elder Scrolls játékok eddigi legjobb és legrészletesebb történelmi hátterének bemutatását, a világ kialakulásától kezdve egészen a Skyrimi történetekig bezárólag. Ami a cikknek még nagyobb élvezhetőséget ad, az a gazdag képi illusztráció, amely széppé és legfőképp emészthetővé teszi az irdatlan mennyiségű történelmi eseményt felvonultató írást. A magyar TES játékosok, az elderscrolls.hu és a jómagam nevében is ezúton szeretném megköszönni a szerzőknek a munkájukat. Aki csak teheti, szánjon rá pár órácskát, és olvassa el a cikket! (van nyomtatóbarát verzió is) A tegnapi TESO béta jelentkezés lehetőségét és a kapcsolódó Cinematic trailert szinte minden gamer portál lehozta, kicikkezte, a játékosok pedig azonnal véleményezték ezt az infót az adott cikkekhez vagy ilyen-olyan játékos fórumokhoz hozzászólva. A hirtelen jött érdeklődést a béta iránt nem is bírták egy időben a szerverek, így volt, aki csak sokadjára tudott regelni. Persze megjelentek a károgó vészmadarak is, akik megmondták a frankót a kommentjeikben, és már bukást emlegetnek, hiszen a GW2/SWtoR/WOWMP mellett minden fejlesztő menjen dinnyét árulni, mert mmo-t kiadni felesleges idén. Sőt, volt olyan drága user, akinek fogalma sem volt tegnapig a TES univerzum létezéséről, de a trailerből leszűrte, hogy az egész hülyeség és mi értelme van egy, a központi tartományt védő masszív védelmi rendszer egyik tornyát megtámadni, és megpróbálni átjutni rajta, a Fehér Arany Torony felé vezető útakadályt leküzdve. Volt olyan is, aki a trailerből megállapította, hogy írd és mondd, összesen 3 kaszt lesz, és az úgy szerinte kevés. Köszönjük Emese... :) És még lehetne sorolni. De ahelyett, hogy ezeket az embereket kinevetnénk, inkább segítünk. Készült egy 10 pontos lista arról - az egyik kedvenc portálunk, a Skyrim Off the Records jóvoltából -, hogy miért is éri meg várni a játékra, és miért is fog a TESO nagyot szólni idén. Ezt a listát ajánlanánk a kevésbé játékozott tájékozott embereknek tanulmányozásra, illetve egészítenénk ki pár eddig megismert információval. 10. - Szociális rendszer 9. - Hatalmas világ
8. - Szövetségek, frakciók 7. - Mega server 6. - történet 5. - Grafika
4. - PVP 3. - Kezelői felület 2. - Harc A TESO-ban detto ugyanez a harcrendszer lesz. Lesz minimális változás a játék MMO jellege és emiatti technikai megkötései miatt, de a harc továbbra is a mi ügyességünkön fog múlni. Nem a skilljeinket kell majd rotációban nyomkodni, mint sok mmo esetében, hanem nekünk kell látnunk, hogy a real time harcban, mikor érdemes támadni, mikor érdemes védekezni, mikor érdemes elugrani vagy hátrálni. Ha eltaláljuk az ellenfelet, vagy kivédjük a támadását, finesse pontokat kapunk, amelyeket később elhasználhatunk extra "ultimate" skilljeinkre. Ez egyúttal megkövetel minimális koncentrációt, kézügyességet, és nem elég csak bemagolni az aktuális legjobb rotációt a mmo-champions útmutatójából. Arról nem is beszélve, hogy hasonlóan a GW2-höz, saját és társaink támadásai kiegészíthetik, vagy erősíthetik egymást. Például, egy tolvaj lerak egy olajfoltot az adott területre (odadob egy oil flasket, amiből kifolyik a gyúlékony olaj), jön a mágus, az meggyújtja egy fireball/flame-mel az olajat, és mindjárt van egy égő és sebző tüzes akadályunk 10-20 másodpercre, amelyet vagy kikerül az ellenséges horda, vagy vállalja az így bekapott extra sebzést, esetleges egyéb károkat. Igen ám, de van harcos is a a csapatban, aki nekiindul, majd a lángoló akadály felett produkál egy Whirlwind támadást, amelynek következtében száz és száz fireball fog repülni a környező területre, sebezve ezáltal mindenkit, aki útban van, és ellenség. És ez csak egy, a készítők által említett példa, a sok száz közül. Érdemes kihasználni egymás képességeit, és keresni emiatt a lehetséges együttműködést.
1. - Szabadság Ahogy arról volt szó, nem kell feltétlen küldetéseket csinálnunk, ha nem akarunk. Kalandozhatunk, felfedezhetjük a világot, gyűjthetünk gombát, főzhetünk belőle itókát, vagy eladhatjuk a piacon, fosztogathatjuk a városokat, lopkodhatunk az npcktől, vérdíjakat gyűjthetünk vámpírvadászként, vehetünk saját házat és berendezhetjük kedvünkre, vagy csak simán keressük a kincseket rejtő barlangokat, és megöljük egyedül vagy többed magunkkal a barlangot és a kincset védő "szörnyet", vagy megyünk és harcolunk a trónért, esetleg választunk egy szimpatikus szakmát, kitanuljuk a mesterséget, és meggazdagodunk a legyártott tárgyak eladásából, egyszóval azt teszünk, amit akarunk. A környezetben minden tárgy mozdítható és ellopható, használható, mint a korábbi TES játékokban. Más kérdés, hogy mit kezdünk velük. Egy szóval, semmi sem kötelező. Úgy élünk és játszunk, ahogy azt a TES játékokban már megszoktuk: teljesen szabadon. (képek a korábbi debütáló videóból valók) Hja, és közben készül a következő rész, a TES VI is... Hajrá, hajrá! http://signup.elderscrollsonline.com/
Extraként egy 5 perces lives action trailert is kaptunk, The Elder Scrolls Online - The Alliances Cinematic Trailer A TESO béta trailer + friss SCII HotS expansion trailer... A Dawnguard és a Hearthfire DLC után érkezik a következő nagyobb tartalom a játékhoz. Egyesek tudni vélik, hogy a következő kiegben/DLC-ben már sárkányok hátára pattanva lovagolhatjuk meg őket az északi Solstheim szigetén. Másik esküsznek rá, hogy most érkezik a Vvardenfell/Morrowind területére visszavezető sztori, ha már a terület - üresen ugyan - de megtalálható az alapjátékban. Megint mások vadonat új területeket vizionálnak. Hétfőn érkezik a trailer, akkor kiderül. Addig is kaptunk egy kis kedvcsináló képet: Illetve, a Steamre megérkezett az 1.8-as javítás is. Újabb hibák lettek kukázva és a teljesítményt is fokozták, a játék stabilitása mellett.
|